Mijn
naam is Robbie Robot
Ìk ben gemaakt van staal
Mijn ogen zijn twee lampjes
Dat vind ik heel normaal
Klik klak, rikketikke tik
Bliep bliep, tjeng boem
Mijn naam is Robbie Robot
Ik ben gemaakt van staal
Mijn haar is een bos draadjes
dat vind ik heel normaal
Klik klak, rikketikke tik
Bliep bliep, tjeng boem
VOORBEREIDINGSFORMULIER
BOUWPLAN
VOOR HET VOORBEREIDEN VAN LEERSITUATIES
|
NAAM STUDENT
|
|
VAKGEBIED/ONDERWERP
|
|
STAGESCHOOL
|
|
AANTAL LEERLINGEN
|
|
STAGEGROEP
|
|
DATUM
|
|
MENTOR
|
|
DUUR
|
|
STUDIEBEGELEIDER
|
|
LOCATIE
|
|
|
VOORBEREIDING
BEGINSITUATIE VAN DE KINDEREN (m.b.t. het leerdoel)
|
KENNIS
Wat weten de
leerlingen al?
|
De leerlingen weten
wat coupletten zijn.
|
VAARDIGHEDEN
Wat kunnen de
leerlingen al?
|
De leerlingen kunnen
liedjes aanleren
|
GEDRAG
Met welk gedrag moet
je rekening houden?
|
Leerling T heeft adhd
en is snel afgeleid waardoor hij andere af gaat leiden door te gaan praten.
|
LESDOELEN VOOR DE KINDEREN
|
DOEL
Wat moeten de ll-en
concreet aan het eind van de les kennen en/of kunnen en/of ervaren hebben?
|
De leerlingen moeten
aan het eind van de les het lied in een keer meekunnen zingen.
|
EIGEN ONTWIKKELING
|
FOCUS
Wat wil ik zelf
oefenen?
|
Rustige leeromgeving
creëren en behouden
|
|
OPBOUW LEERSITUATIE
TIJD
-- min
|
INHOUD
Waar
gaat dit onderdeel over?
|
|
ORIËNTATIEFASE
(hoe maak ik de ll-en betrokken / nieuwsgierig?)
(hoe blik ik terug op dat wat eerder is geleerd?)
(hoe geef ik overzicht over het verloop en het doel van de les?)
(verwachtingen en organisatie bespreken / opdracht of taak
uitleggen)
Ik
begin met het verhaal over een robot.
Er
is geen les voor geweest dus de terugblik is er niet.
Ik
begin dus met het verhaal waarna ik vertel dat onze robot (Robbie) ook een
lied had geschreven.
En
omdat het zo een leuk liedje is en Robbie een sensor heeft om het lied te
horen gaan wij het lied ook zingen.
|
|
UITVOERINGSFASE
(welke activiteiten worden ondernomen om het doel te bereiken?)
We
beginnen met het eerste couplet, we lezen het couplet door zodat de
leerlingen weten waar het lied over gaat en hou het ongeveer gaat. Daarna
zing ik het een keer voor waarna we samen de eerste twee regels zingen.
Als
deze regels er goed in zitten gaan we de derde en vierde regels een keer
zingen waarna we de eerste twee regels en de derde en vierde achter elkaar gaan zingen. Als die
goed gaat mogen de leerlingen ook robotgeluiden maken op het ritme, dit
doen we voordat we het lied weer gaan zingen, we oefenen dit totdat het
mooi op de maat is.
Als
dat gelukt is gaan we het eerste couplet helemaal zingen.
Het
tweede couplet leren we op dezelfde manier.
Wanneer
deze in een keer gezongen kan worden zingen we het hele lied achter elkaar.
Als
muzikale ondersteuning speel ik mee met de gitaar.
Als
afsluiting mogen de leerlingen een tekening van Robbie maken.
Ik
spreek met leerling T af dat hij een tekening van Robbie mag maken als hij
het moeilijk vindt om zijn aandacht er bij te houden.
|
|
AFSLUITINGSFASE
(hoe rond je de les af? )
(op welke manier evalueer je de les en kijk je terug op de
doelen?)
(vooruitblik op de komende les(sen)
Als afsluiting vertel
ik dat Robbie dit wel gehoord moet hebben. Hopen dat hij ons een brief
stuurt over onze zang.
Daarna vraag ik nog
wat de leerlingen het moeilijkst vonden.
|
|
OPBOUW LEERSITUATIE
WERKVORM
Welke
werkvorm gebruik ik?
|
ACTIVITEIT
Wat
doen de kinderen?
|
ORGANISATIE &
MATERIAAL
Wat
heb ik nodig en moet ik klaarzetten?
|
Interactievormen
|
De leerlingen
luisteren naar het verhaal
|
Verhaal over Robbie.
Het lied (tekst)
Gitaar
Afbeelding van Robbie
(staat ook bij het lied)
|
Opdrachtvorm
instructievorm
|
De leerlingen lezen
het lied, dit doen we klassikaal.
De leerlingen leren
het lied in stapjes aan waarna het in z’n geheel gezongen wordt.
|
Het lied (tekst)
gitaar
|
interactievorm
|
We bespreken de
moeilijkheden en of Robbie het wel gehoord heeft (we denken van wel)
|
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten