woensdag 25 april 2012




Robbie Robot

Mijn naam is Robbie Robot
Ìk ben gemaakt van staal
Mijn ogen zijn twee lampjes
Dat vind ik heel normaal
Klik klak, rikketikke tik
Bliep bliep, tjeng boem

Mijn naam is Robbie Robot
Ik ben gemaakt van staal
Mijn haar is een bos draadjes
dat vind ik heel normaal
Klik klak, rikketikke tik
Bliep bliep, tjeng boem





VOORBEREIDINGSFORMULIER
BOUWPLAN VOOR HET VOORBEREIDEN VAN LEERSITUATIES





NAAM STUDENT

VAKGEBIED/ONDERWERP

STAGESCHOOL

AANTAL LEERLINGEN

STAGEGROEP

DATUM

MENTOR

DUUR

STUDIEBEGELEIDER

LOCATIE







VOORBEREIDING

BEGINSITUATIE VAN DE KINDEREN (m.b.t. het leerdoel)
KENNIS
Wat weten de leerlingen al?
De leerlingen weten wat coupletten zijn.
VAARDIGHEDEN
Wat kunnen de leerlingen al?
De leerlingen kunnen liedjes aanleren
GEDRAG
Met welk gedrag moet je rekening houden?
Leerling T heeft adhd en is snel afgeleid waardoor hij andere af gaat leiden door te gaan praten.
LESDOELEN VOOR DE KINDEREN
DOEL
Wat moeten de ll-en concreet aan het eind van de les kennen en/of kunnen en/of ervaren hebben?

De leerlingen moeten aan het eind van de les het lied in een keer meekunnen zingen.
EIGEN ONTWIKKELING
FOCUS
Wat wil ik zelf oefenen?


Rustige leeromgeving creëren en behouden





                 
OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                            
TIJD
-- min
INHOUD
Waar gaat dit onderdeel over?











ORIËNTATIEFASE

(hoe maak ik de ll-en betrokken / nieuwsgierig?)
(hoe blik ik terug op dat wat eerder is geleerd?)
(hoe geef ik overzicht over het verloop en het doel van de les?)
(verwachtingen en organisatie bespreken / opdracht of taak uitleggen)
Ik begin met het verhaal over een robot.
Er is geen les voor geweest dus de terugblik is er niet.
Ik begin dus met het verhaal waarna ik vertel dat onze robot (Robbie) ook een lied had geschreven.
En omdat het zo een leuk liedje is en Robbie een sensor heeft om het lied te horen gaan wij het lied ook zingen.






















UITVOERINGSFASE
(welke activiteiten worden ondernomen om het doel te bereiken?)
We beginnen met het eerste couplet, we lezen het couplet door zodat de leerlingen weten waar het lied over gaat en hou het ongeveer gaat. Daarna zing ik het een keer voor waarna we samen de eerste twee regels zingen.
Als deze regels er goed in zitten gaan we de derde en vierde regels een keer zingen waarna we de eerste twee regels  en de derde en vierde achter elkaar gaan zingen. Als die goed gaat mogen de leerlingen ook robotgeluiden maken op het ritme, dit doen we voordat we het lied weer gaan zingen, we oefenen dit totdat het mooi op de maat is.
Als dat gelukt is gaan we het eerste couplet helemaal zingen.

Het tweede couplet leren we op dezelfde manier.

Wanneer deze in een keer gezongen kan worden zingen we het hele lied achter elkaar.

Als muzikale ondersteuning speel ik mee met de gitaar.

Als afsluiting mogen de leerlingen een tekening van Robbie maken.

Ik spreek met leerling T af dat hij een tekening van Robbie mag maken als hij het moeilijk vindt om zijn aandacht er bij te houden.










AFSLUITINGSFASE
(hoe rond je de les af? )
(op welke manier evalueer je de les en kijk je terug op de doelen?)
(vooruitblik op de komende les(sen)

Als afsluiting vertel ik dat Robbie dit wel gehoord moet hebben. Hopen dat hij ons een brief stuurt over onze zang.
Daarna vraag ik nog wat de leerlingen het moeilijkst vonden.







OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                            
WERKVORM
Welke werkvorm gebruik ik?
ACTIVITEIT
Wat doen de kinderen?
ORGANISATIE & MATERIAAL
Wat heb ik nodig en moet ik klaarzetten?
Interactievormen

De leerlingen luisteren naar het verhaal

Verhaal over Robbie.
Het lied (tekst)
Gitaar
Afbeelding van Robbie (staat ook bij het lied)



Opdrachtvorm
instructievorm
De leerlingen lezen het lied, dit doen we klassikaal.
De leerlingen leren het lied in stapjes aan waarna het in z’n geheel gezongen wordt.
Het lied (tekst)
gitaar




interactievorm
We bespreken de moeilijkheden en of Robbie het wel gehoord heeft (we denken van wel)










Geen opmerkingen:

Een reactie posten