Intro Wickie de Viking
vragen over filmpje
hoe kan je zien dat wickie een viking is?
(kleding/helm)
hoe ziet de helm eruit?
(grijs, horens, witte strepen enz.)
welke vormen heeft de helm?
(half rond het stekels en punten die eruitsteken)
waarvoor gebruiken mensen een helm?
(bescherming hoofd: ridders, viking, motorrijders enz.)
Is dit een goede helm? waarom wel/niet?
(niet omdat niet het hele hoofd wordt beschermd. wel, je kan alles nog zien)
waar moet je op letten bij het bouwen van een goede helm?
(wordt het hoofd goed beschermd? heb je nog zicht als je de helm draagt?)
We beginnen de les met de intro van Wickie de Viking om de leerlingen na te laten denken over de helmen.
De doelen:
De kinderen kunnen van papier een helm maken die voldoet aan de volgende criteria:
Beeldend doel:
De doelen:
De kinderen kunnen van papier een helm maken die voldoet aan de volgende criteria:
Beeldend doel:
- De helm moet gebruikt lijken (beschadigd).
Technisch doel:
- Minimaal twee verschillende materiaalverbindingen (geen gebruik van plakband en nietjes)
- Het hele gezicht en hoofd moeten bescherm worden maar de drager moet altijd zicht hebben en het vizier moet open kunnen.
- De helm moet gedragen kunnen worden door de ll-en
Benodigdheden:
lijm
karton
papier
scharen
splitpennen
crêpe papier
lijm
karton
papier
scharen
splitpennen
crêpe papier
Ontwerpfase/cliche doorbreken:
De leerlingen gaan een helm ontwerpen.
Ze mogen zelf weten hoe ze de helm maken.
De leerlingen gaan bedenken hoe een helm eruit ziet.
Experimentatiefase:
Er zijn alleen wel een aantal criteria: Er moeten twee verschillende verbindingen gebruikt worden en de ogen moeten beschermd worden maar het vizier moet wel open kunnen en gesloten moet je door het vizier kunnen kijken. Ook moet de helm passen. Daarnaast moet de helm het gehele hoofd kunnen beschermen.
De leerlingen werken met karton, ze mogen geen plakband en nietjes gebruiken als verbinding.
Wanneer de leerlingen klaar zijn mogen ze de helm versieren met wat crêpe papier.
Procesfase:
We gaan met de leerlingen kijken naar een filmpje van Wickey de Viking. We leggen de nadruk op de helmen die ze ophebben. We vragen aan de kinderen waarom ze helmen dragen, hoe zien helmen eruit, welke vormen hebben de helmen? enz.
Productief:
We hebben het gehad over verschillende soorten helmen. Welke vorm hebben ze, hoe zie ze eruit en waarvoor worden ze gebruikt. Naar aanleiding van deze vragen gaan de kinderen zelf een helm maken die voldoet aan de bovenstaande criteria.
Reflectief:
Aan het einde van de les worden allen gemaakte helmen op een tafel gezet. De helmen worden beoordeeld door de leerlingen zelf. We beoordelen mondeling de werkstukken. We lopen nog eens na waar de helm aan moest voldoen. Deze zetten we op volgorde van best gelukt naar minder goed gelukt. We kiezen samen met de klas de mooiste uit en die krijgt een plekje in de klas.
Procesfase:
We gaan met de leerlingen kijken naar een filmpje van Wickey de Viking. We leggen de nadruk op de helmen die ze ophebben. We vragen aan de kinderen waarom ze helmen dragen, hoe zien helmen eruit, welke vormen hebben de helmen? enz.
Productief:
We hebben het gehad over verschillende soorten helmen. Welke vorm hebben ze, hoe zie ze eruit en waarvoor worden ze gebruikt. Naar aanleiding van deze vragen gaan de kinderen zelf een helm maken die voldoet aan de bovenstaande criteria.
Reflectief:
Aan het einde van de les worden allen gemaakte helmen op een tafel gezet. De helmen worden beoordeeld door de leerlingen zelf. We beoordelen mondeling de werkstukken. We lopen nog eens na waar de helm aan moest voldoen. Deze zetten we op volgorde van best gelukt naar minder goed gelukt. We kiezen samen met de klas de mooiste uit en die krijgt een plekje in de klas.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten